Het onderzoek & Keniaanse Bureaucratie (Deel 1)

5 maart 2016 - Eibergen, Nederland

Hallo vriendjes en vriendinnetjes,

Zoals beloofd ga ik nu in het kort uitleggen wat we nou eigenlijk gaan doen in Kenia. Oké, misschien wordt het wel iets langer dan kort, want ik ga gewoon typen en dan zie ik wel waar het eindigt.

Zoals de meesten van jullie weten doe ik de lerarenopleiding geschiedenis aan de HAN in Nijmegen. Daarbij doe ik twee minoren, namelijk: ITP (International Teacher Programma) en Internationalisering. Best wel internationaal dus.

Voor beide minoren is het de bedoeling dat je in het buitenland gaat studeren, onderzoek doen, stage lopen, of iets anders creatiefs. Wij hebben onderzoek gekozen, als excuus voor een reis naar de tropen. De bedoeling is wel dat wij dit onderzoek ook daadwerkelijk gaan uitvoeren.

We gaan een comparatief onderzoek doen, waarin we (geschiedenis)onderwijs in Kenia gaan vergelijken met dat in Nederland. Hiervoor zullen we middelbare scholen in de omgeving van onze universiteit in Eldoret gaan bezoeken om daar te observeren, mensen te interviewen, etc. Met de onderzoeksresultaten hopen wij op een rij te kunnen zetten waar eventuele verbeterpunten zitten, zowel in Kenia als in Nederland. Wellicht kan de HAN met deze resultaten in de toekomst meer studenten naar Kenia sturen, om bijvoorbeeld les te gaan geven, of om leraren op te leiden.

Nu komt het eerste avontuurtje, namelijk de Keniaanse Bureaucratie. Mijn voorgevoel zegt me dat ik hier tijdens de reis nog wel meer over ga schrijven, dus dit is even 'Keniaanse Bureaucratie - Deel 1."

Om op scholen mensen te mogen interviewen en lessen te mogen observeren, hebben we een research permit (vergunning) nodig. Die kun je "heel makkelijk" online aanvragen. Als de site niet al weken had platgelegen, was dit vast en zeker ook heel makkelijk gegaan, maar nu dus even niet.

We moeten nu dus zelf naar het kantoor van de organisatie die dit regelt, in Nairobi. Gelukkig komen we daar toch al aan met het vliegtuig, dus blijven we meteen maar even een paar dagen in de hoofdstad plakken. In de hoop dat deze zaken ook daadwerkelijk binnen een paar dagen te regelen zijn. En anders... dan wachten we nog even. Volgens mij is er in en om Nairobi ook wel genoeg leuks te zien en te doen.

Inmiddels is ons eerste adresje in Nairobi zo goed als geregeld. Aanbevolen door o.a. Lonely Planet, dus we gaan ervan uit dat dit wel snor zit. We worden zelfs opgepikt op het vliegveld.

Morgen, ergens in de nacht vertrekken we dus vanuit Eibergen. Dan pikken we reisgenoot Skip op in Zutphen en maandagochtend om 7:00 uur zou ons vliegtuig moeten opstijgen.

Na een overstap in Zurich. Zwitserland vliegen we dan naar Nairobi.

Het zou best eens kunnen dat mijn volgende blog daadwerkelijk vanuit Kenia wordt geschreven.

Doei!

1. Wouter IJgosse:
    5 maart 2016
    Hee Gijs! Heel veel succes maar vooral ook heel veel plezier! Ik vind de manier van schrijven wel leuk, lekker kww ;) :p

Ben benieuwd hoe het verder gaat!

Groeten/succes,

Wouter
  2. Josje:
    7 maart 2016
    Hallo Gijs (en Skip)

Safe flight gewenst en veel plezier en succes op Afrikaanse bodem. Ben benieuwd naar jullie verhalen en onderzoeksoutput. T.z.t. hou ik me aanbevolen voor een pdf-verslag als dat kan. (Heb ik dat maar alvast gemeld.)

Groeten en tot ziens!