Onderzoeksvoortgang, vervolg Kisumu en nog iets

16 april 2016 - Eldoret, Kenia

Jambo! Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geplaatst, dus bij dezen een nieuwe. Het zou te veel worden om alles wat we de afgelopen tijd hebben gedaan te vertellen, dus ik hou het bij de grote lijnen en leukste/interessantste zaken.

Het Onderzoek

Zoals jullie weten zijn we hier om onderzoek te doen. Hoewel we tegen een aantal dingen aanlopen gaat het onderzoek redelijk. De Research Permit hebben we nog steeds niet. Deze hebben we in de eerste week aangevraagd, hij is netjes betaald, maar de instantie beweert geen betaling te hebben ontvangen. Weg $150.. Mensen van ons kantoor helpen ons hiermee en we zitten er nog steeds achteraan, omdat onderzoek doen zonder deze permit eigenlijk illegaal is. Hopelijk krijgen we hem dus alsnog, want we willen hier natuurlijk geen problemen mee. We hebben natuurlijk gewoon betaald, dus ik heb nog een sprankje hoop op het alsnog verkrijgen van de permit.

We hebben de afgelopen tijd een aantal scholen bezocht in en om Kisumu. Het ging om Harambee scholen en Openbare Scholen. Harambee scholen worden grotendeels door de gemeenschap gefinancierd en krijgen geen of nauwelijks geld van de overheid. De openbare scholen worden gefinancierd door de overheid.

Hoewel beide typen scholen, of in ieder geval de scholen die wij hebben bezocht, problemen hadden met lesmaterialen, waren er wel degelijk verschillen. Over het algemeen hebben de openbare scholen een wat nettere uitstraling en zijn ze in de gevallen die wij hebbben gezien ook wat groter. Op beide typen scholen was er echter een gebrek aan lesboeken, schrijfmaterialen en met name computers en toebehoren. Lesgeven hier is voor de docenten dus vooral een soort hoorcollege geven en de leerlingen aantekeningen laten maken.

We hebben de afgelopen weken geen scholen kunnen bezoeken, omdat de middelbare scholen in Kenia nu een maand vakantie hebben, dus richten we ons nu vooral op de studenten op de universiteit. We hebben online een vragenlijst gemaakt die ze kunnen invullen. Dit gaat over het geschiedenisonderwijs dat zij op de middelbare school hebben gehad. We hopen op veel reacties, want dit zou ons erg helpen met ons onderzoek.

In mei gaan we weer naar Kisumu en gaan we verder met het interviewen van leraren en wellicht nog een paar lessen observeren.

Leuke plekken!

Kisumu – Erg gezellige stad aan het Victoriameer. Hier hebben we Annelie (een huisgenoot van Skip) opgezocht, die hier ook is voor onderzoek. De sfeer in de stad is erg goed en de locatie aan het Victoriameer is geweldig. Er is veel te doen, o.a. leuke restaurantjes, uitgaansgelegenheden en boottochtjes over het meer. De nadelen van Kisumu zijn de extreme, vochtige hitte tijdens het droge seizoen; dit hebben we de eerste paar dagen gehad, en de hoeveelheid muggen in het regenseizoen. We hebben precies de overgang meegemaakt. Gelukkig werd het toen wel wat koeler.

Dunga Hill Camp – Bar en terras op een heuvel aan het Victoriameer. Hier kun je lekker eten voor een schappelijke prijs en de koude biertjes smaken er ook prima! Zoals je al kunt raden hebben we ons hier meerdere keren goed vermaakt.

Dunga Beach – Een strand aan het Victoriameer, vlakbij Kisumu. Hier liggen vissersboten en werken de vissers en hun vrouwen. De mannen gaan het meer op en vangen de vis. Als de vis aan wal wordt gebracht verwerken en verkopen de vrouwen alle verse vis. Hier hebben we een rondleiding gehad en ook hebben we een boottocht gemaakt op het meer. Helaas geen nijlpaarden gezien, i.v.m. het “ruige” weer. Eigenlijk viel het mee, maar blijkbaar vinden nijlpaarden een paar golfjes in het water niet zo chill, dus dan verstoppen ze zich in het riet en zijn ze onvindbaar.

Bootjes bij Dunga Beach

Vissersbootjes op Dunga Beach.

Kakamega Forest – Een “klein” deel van wat eens een enorm regenwoud is geweest. Dit woud strekte zich uit over een groot deel van Oost-Afrika. Helaas is er niet veel van over, maar we hebben er toch nog wat van mogen meemaken. Toen we de entree gingen betalen en een gids zochten, kwamen we zowaar een Nederlandse jongen tegen die solo door Ethiopië en Kenia reisde. Hij heet Sjors en samen met hem hebben we een gids ingehuurd om door het bos te struinen. Een erg mooie ervaring! We hebben veel gekke bomen en planten, vlinders, vogels en zelfs een paar apen gezien. Ook hebben we een paar plantjes en vruchten geproefd, al leek dit een dag later bij Skip niet zo lekker te zijn gevallen (we weten niet zeker of dit de oorzaak was, maar daar gaan we voor het gemak maar even vanuit). Skip is inmiddels trouwens weer helemaal de oude.

Skip in een boom.

Skip knuffelt geen bomen. Hij penetreert ze.

Al met al hebben we een geweldige tijd gehad in Kisumu en omgeving. Een paar nieuwe vrienden gemaakt, waaronder dus Sjors, maar ook Raphaël uit Gent, die een “waste-management” project draaide in de buurt en Joonas, een jongen uit Finland die altijd ergens anders in de wereld woont en op dit moment hanen en kippen vaccineert, in een dorpje ver buiten de bewoonde wereld, ergens aan het Victoriameer.

Annelie, Raphaël, ik en Sjors.

Feestje gehad met o.a. (v.l.n.r.) Annelie, Raphaël, ik zelf en Sjors.

Kisumu, we shall return!

Terug op de uni!

Eenmaal terug op de campus, buiten Eldoret, zijn we verder gegaan met het onderzoek, zoals ik al heb geschreven. Verder hebben we vandaag (16 april) met onze vriend Bahati een wandeling van ruim 6 uur gemaakt, naar een dorp in de buurt (Lessos) en weer terug. Erg leuk om te doen! Onderweg veel mensen tegengekomen in kleine gehuchtjes waar nooit blanken komen. Kinderen kwamen achter ons aan, iedereen begroette ons en Skip heeft de kinderen nog lekker laten schrikken (als geintje natuurlijk). Uiteindelijk werd dit een heel spel waarbij de kinderen ons op een afstand volgden en reacties van ons uitlokten. Waarschijnlijk hadden de kleinere kinderen nog nooit een blanke gezien, want ze hielden wel een veilige afstand. Uiteindelijk wist Skip het nog voor elkaar te krijgen om een selfie te maken met de dapperste van deze kinderen.

Onderweg met Bahati en Skip.

Tijdens de wandeling met Bahati en Skip. Lekker weertje ook.

Eenmaal thuis waren we goed moe en verbrand. Tijd om uit te rusten dus.

Jullie horen weer van me in de volgende blog, wanneer die dan ook mag verschijnen.

Kwaheri!

1. Els van Wezel:
    17 april 2016
    Leuk om te lezen allemaal Gijs
    Klinkt als n geslaagde reis tot nu toe. Nu nog die permit.
  2. Kees Jan:
    17 april 2016
    Hallo Gijs,
    Leuk stukje! Als het een probleem blijft met het onderzoeks-pnermit:laat ons dat dan weten. Oké?
    En zeg Skip dat hij eens wat schrijft als hij zijn punten voor de minor tenminste ooit wilt halen...
    Groetjes!
    Kees-Jan
  3. Gijs Startman:
    19 april 2016
    @ Els: Bedankt Els! Tot nu toe zeker een geslaagde reis!

@ Kees-Jan: Bedankt! Skip schrijft ook regelmatig een blog. Wellicht heb je niet de goede link van hem ontvangen? Ik zal hem zo even vragen of hij het even naar je wil mailen.
  4. Skip:
    19 april 2016
    Kees-Jan, het is handig om je aan te melden voor mijn nieuwsbrief of om te kijken op mijn blog voordat er verkeerde conclusies worden getrokken.

De link is tevens nu even mijn gebruikersnaam, dus je bent er zo.

Groet.