(Neder)land in zicht!

18 mei 2016 - Nairobi, Kenia

Boompje in Masai Mara

Het einde van ons avontuur is in zicht. Ik kijk met gemengde gevoelens vooruit naar de terugkeer naar ons kleine kikkerlandje. Ik heb heel veel zin om mijn familie en vrienden weer te zien, maar ik ga Kenia ook zeker missen!

Het onderzoek

Al ging niet alles even makkelijk, het onderzoek is redelijk goed verlopen. Af en toe hebben we wat moeten improviseren, omdat communicatie en afpsraken maken hier soms lastig is, maar we hebben voldoende data kunnen verzamelen om een comparatief onderzoek in elkaar te kunnen zetten.

We wilden in Kisumu nog wat extra scholen bezoeken, maar vanwege stroeve communicatie, tijdgebrek en darmen die niet wilden meewerken is dit helaas niet meer gelukt. Erg jammer, omdat we graag nog wat meer hadden willen zien, maar gelukkig hebben we in de eerste maand van ons verblijf al voldoende data kunnen verzamelen.

Tijdens de schoolvakantie hier, hebben we ons onderzoek op studenten van de universiteit gericht en ze een vragenlijst laten invullen over hun visie op geschiedenisonderwijs in Kenia.

Nu is het een kwestie van verder gaan met het verslag, wat we in Nijmegen af zullen maken.

Al met al zijn we tevreden met de tot nu toe geboekte resultaten.

Avontuur

In de afgelopen dagen/weken hebben we Kisumu bezocht, waar we vooral uitgerust hebben. Ook hebben we onze Finse vriend Joonas hier weer gezien en zijn we met hem en twee Afrikaanse vrienden wezen lunchen en hebben we mooie sterke verhalen mogen aanhoren. De rest van de dagen in Kisumu waren rustig.

Vanuit Kisumu zijn we op de 13e naar Masai Mara vertrokken. Vroeg in de ochtend met z'n tweeën achterop een motor en de bagage op een andere motor. Toen vanaf de "main stage" met een matatu naar Kisii en van daaruit door naar Narok, waar we lang moesten wachten op de "taxi." In Narok hebben we gelunchd en uiteindelijk zijn we over erbarmelijke wegen richting het Nationaal Park gereisd, waar we begin van de avond aankwamen en heerlijk hebben gegeten.

Op ons kamp sliepen we met z'n tweeën in een grote, relatief luxe tent, met eigen badkamertje. 's Avonds hebben we gegeten en bij het kampvuur gezeten met een biertje. Hier kwamen we in contact met mensen van de luchtmacht van Bangladesh. Ze waren voor een VN missie in Congo en hadden nu verlof. Erg leuke lui!

De volgende dag (zaterdag) zijn we met de Bangladeshi het park ingegaan en daar hebben we een boel mooie dieren gezien! Zie hiervoor de foto's. Een erg mooie ervaring. Als je dan toch in Kenia bent, mag je dit zeker niet missen!

Leeuwen @ Masai Mara

Knuffelende leeuwen in Masai Mara.

Cheetah

Cheetah in Masai Mara.

Olifanten

Olifanten in Masai Mara.

Omdat het bij terugkomst in het kamp erg slecht weer was, hebben we besloten nog een nachtje te blijven. We kregen hiervoor een aanbod (flinke korting op overnachting en vervoer) en we zouden gek zijn als we dit niet deden.

Dankzij dit extra nachtje hebben we het ook nog even gezellig gehad bij het kampvuur met onze vrienden uit Bangladesh.

Masai

Twee Masai krijgers.

's Zondags zijn we eerst in het Masai dorp geweest en daarna met de hele groep richting Nairobi gereisd, met dezelfde busjes als waarmee we de safari deden. Skip en ik werden op een kruispunt tussen Nairobi en Naivasha gedropt, alwaar we een matatu naar Naivasha hebben gepakt. Uiteindelijk zijn we op Fisherman's Camp beland. Waar we beide ons eigen (goedkope) hutje op een heuvel hadden. Een beetje een camping ervaring, inclusief hurktoilet.

Hutje @ Naivasha

Skips hutje op de heuvel.

Vanuit dit kamp zijn we wezen fietsen in Hell's Gate National Park, wat een geweldige ervaring was! De vrijheid tussen de wilde dieren (maar niet de gevaarlijkste) was geweldig!
In dit park zijn we ook nog in de Gorge geweest en hebben we veel te ver gefietst, omdat we een afslag hadden gemist.

Fietssafari

Fietssafari in Hell's Gate NP.

Vette shit

De gorge in Hell's Gate NP.

Uiteindelijk kwamen we gesloopt maar voldaan weer terug in onze hutjes en zijn we vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag wilden we graag een vulkaan beklimmen.

Zo gezegd zo gedaan. De spierpijn viel, tegen de verwachting in, mee. We zijn 's ochtends naar Mt. Longonot vertrokken en hebben de vulkaan beklommen en rond de krater gewandeld/geklauterd. Een pittige, maar zeer mooie wandeling, met veel uitzichten over de Rift Valley en de krater, waarin een compleet bos staat. Een aanrader voor iedereen die naar Kenia gaat!

Mt. Longonot krater

Mt. Longonot krater, met Zealot en Skip.

Hierna wederom erg moe teruggekeerd op het kamp, lekker gegeten en weer vroeg naar bed.

Terug naar Nairobi

Vandaag kwam Michael ons ophalen bij Fisherman's Camp. Na het ontbijt zijn we teruggereden naar Nairobi, een rit van ongeveer twee uur.

In Nairobi verblijven we weer bij Karen Camp, omdat deze plek ons twee maanden geleden ook erg goed is bevallen. Het plan is om hier uit te rusten en nog wat te werken, alvorens we maandagavond alweer terug vliegen naar Nederland.

Kenia, ik ga je missen!

1. Aukje Oosterink:
    18 mei 2016
    Wat heb je er een mooi reis verhaal van gemaakt heb alles gelezen wat een belevenis! Iets wat een diepe indruk gemaakt heeft! Alvast een goeie reis terug naar ons kikkerlandje.
  2. Anneke Verrips:
    18 mei 2016
    Leuk Gijs, goed om te horen dat je een mooie tijd hebt gehad in Kenia en dat je onderzoek geslaagd is!
    De laatste blog heel herkenbaar: ook Mark en ik waren in Narok en in de Masai Mara. Ook wij sliepen in Fisherman's Camp, fietsten door Hell's Gate en beklommen de Longonot. Op die vulkaan werden we door het onweer overvallen en zijn we als gekken naar beneden gerend ;-( Groeten, fijne reis naar huis en het allerbeste. Geweldig land, Kenia.....
  3. Els van Wezel:
    19 mei 2016
    Klinkt allemaal prachtig en uit ervaring weet ik dat het ook zo is, Fisherman's camp, de Mara, Longonot... I dit it all. Goede reis terug.
    Els
  4. Kirsten:
    19 mei 2016
    Veel plezier nog deze laatste dagen, en dan welkom terug bent een blijvend afrikavirus!
  5. Kees Jan:
    23 mei 2016
    Hallo Gijs,
    Weer een leuk stukje. Zul je dadelijk moeten wennen om weer in NL te zijn? Hoe dan ook: je hebt veel uit je verblijf gehaald!
    Goede (terug)reis!
    Kees-Jan