Universitaire Exodus

30 april 2016 - Eldoret, Kenia

Exodus

De examens zitten erop voor de Keniaanse studenten en zo langzamerhand raakt de campus leeg. Veel studenten gaan naar hun familie, om daar de vakantie door te brengen. Over een paar weken komen ze weer terug. Het is wel raar om de campus, waar het normaal overal krioelt van de mensen nu ineens zo leeg te zien.

Verlaten campus

Verlaten campus

Normaal lopen en sporten hier altijd wel studenten.

Over een paar weken zal de campus dus weer zijn normale, drukke zelf zijn, maar tegen die tijd zijn wij alweer weg. A.s. donderdag, 5 mei, zoeken wij ons heil weer in Kisumu en we komen niet meer terug op de universiteit.

Onderzoek

Wat betreft het onderzoek is het de laatste dagen redelijk rustig. We hebben een vragenlijst afgenomen onder studenten. Iets meer dan 50 studenten hebben deze ingevuld en we zijn tevreden met dit resultaat. Komende week gaan we beginnen met het onderzoeksverslag, waarin we de tot nu toe verzamelde gegevens vast gaan verwerken.
Het plan is om in Kisumu nog enkele scholen te bezoeken. De data die we hier evt. nog verkrijgen verwerken we later in het verslag.

Voor de rest zijn we de laatste dagen vooral druk geweest met het onderzoeksverslag dat we moeten inleveren voor onze tweede minor: ITP (International Teacher Programme). We zouden bijna vergeten dat je hier ook nog wat voor moet doen, maar dit is natuurlijk ook wel even belangrijk. Wat betreft het ITP verslag: so far, so good.
Ik schrijf dit verslag over tweetaligheid in de Keniaanse samenleving en het onderwijs. Het sluit dus enigszins aan bij wat we doen voor Internationalisering. Op deze manier is het goed te combineren.

De woonruimtes van de "gewone" student

Gisteren zijn we samen met onze buurjongen en vriend Abdul naar twee studentenflats geweest. Een paar van zijn vrienden hebben hier gewoond. Helaas waren de meeste studenten al vertrokken, maar in beide complexen hebben we een kamer en de faciliteiten kunnen bekijken en dit heeft, in ieder geval op mij, behoorlijk indruk gemaakt.

Studentenflat - gang

De gang van een studentenflat. Een beschrijving van de geur zal ik jullie besparen.

In de eerste flat woonden de studenten met z'n tweeën op een superklein kamertje. Je had daar nauwelijks ruimte om je om te draaien. Verder waren er geen stopcontacten, maar stroomdraadjes die uit de muur staken. Als je een apparaat wil gebruiken, moet je hier de stekker van je apparaat afhalen en gewoon de stroomdraadjes aan elkaar verbinden. Voor mij totaal onvoorstelbaar en tevens natuurlijk levensgevaarlijk!

Ook hebben we in deze flat de wasruimte met douches en toiletten gezien en helaas ook geroken. Op de gangen rook het op veel plekken al niet fris, maar bij de toiletten was het nog erger. Volgens Abdul viel het allemaal wel mee en was het nog veel erger als alle studenten aanwezig waren. Ik realiseerde me dat hij natuurlijk gelijk had en eerlijk gezegd had ik wel een beetje te doen met de studenten, al lijken ze er zelf iets minder last van te hebben. Al is het wel zo dat het wel eens tot ongeregeldheden is gekomen door ontevredenheid over de accommodaties. Ik weet alleen niet of dit meer door de staat van de flats komt of door de geringe beschikbaarheid van woonruimtes voor studenten. Hoe dan ook, het is wel even wat anders dan in Nederland!

"Hostel G"

Rondleiding

Skip en Abdul, tijdens de rondleiding.

Masai Mara

Aan de positieve kant van ons bezoek aan Kenia (gelukkig zijn er meer positieve dan negatieve ervaringen): We hebben besloten dat we in de komende weken Masai Mara gaan bezoeken!
Via het adres waar we logeren in Kisumu hebben we voor een redelijke prijs een bezoek aan dit beroemde nationale park kunnen regelen. Waarschijnlijk hielp het wel dat we de mensen bij deze organisatie al kennen, dankzij ons vorige bezoek.

We hebben het grootste deel van onze tijd doorgebracht onder de lokale bevolking en tot op zekere hoogte ook volgens de Afrikaanse standaard geleefd, zij het met een iets hogere Cola-consumptie. We vinden nu dus dat we ook wel mogen genieten van een mooi nationaal park, zoals alle geitenwollensokken Europeanen doen, die claimen Afrika te hebben beleefd (maar eigenlijk alleen in een luxe hotel hebben gezeten en in een luxe voertuig over de savanne zijn gereden). Hoort er toch ook een klein beetje bij!

Einde in zicht!

Het is nog een heel klein beetje vroeg om te zeggen, maar zo langzamerhand komt het einde van dit avontuur toch al in zicht. Morgen is het al mei en 23 mei stappen we weer in het vliegtuig naar Nederland.

Zoals gezegd gaan we 5 mei naar Kisumu, om daar nog wat scholen te bezoeken, aan ons verslag te werken en natuurlijk ook ontspannen. Van hieruit gaan we ook nog naar Masai Mara en wellicht nog naar wat kleinere (lees: goedkopere) bezienswaardigheden. Op een gegeven moment gaan we door naar Nairobi, om daar de laatste dagen van onze reis te slijten en uiteindelijk vanaf daar weer terug te vliegen naar Nederland.

De komende weken zullen er nog wel een paar blogs verschijnen, dus wees niet bang. Jullie hoeven niks te missen!

Tot de volgende keer!

1. Kees Jan:
    30 april 2016
    Hallo Gijs,
    Mooi stukje weer. Goed dat jullie even zijn gaan kijken hoe het voor Afrikaanse studenten is om te mogen studeren. Daar word je echt wel stil van...
    Groetjes,
    Kees-Jan
  2. Hanneke cop:
    30 april 2016
    ja ja, bijna einde van een leerschool voor het leven .. trouwens in Nairobi schijnt het behoorlijk nat te zijn.